SOSPORADNA

VAŠE BEZPLATNÁ PRÁVNÍ PORADNA

bezplatná právní poradna

Získejte odpověď od zkušených právníků!

dotaz

Kategorie: Právní rady - články a videa

Dostali jste nevhodný dárek a chcete ho vrátit anebo reklamovat. Poradíme Vám jak na to.

Pokud byl dárek zakoupený přes internet, je možné jej vrátit do 14 dnů bez uvedení důvodu

Občanský zákoník stanoví, že kupující má v případě nákupu zboží prostřednictvím prostředků na dálku, čili tedy i v případě internetového nákupu, právo odstoupit od této kupní smlouvy do 14 dnů, a to bez uvedení důvodu a jakékoliv sankce. Pokud prodejce kupujícího o této možnosti neinformuje, prodlužuje se možnost odstoupení na tři měsíce od převzetí zboží. Jestliže se rozhodnete zakoupený výrobek vrátit, oznamte do 14 dnů, resp. tří měsíců prodejci, že odstupujte od smlouvy a domluvte se na způsobu jeho vrácení. Pokud bude vrácené zboží vykazovat podstatné známky opotřebení či bude jinak poničeno, může Vám prodejce vrácenou částku snížit. Pamatujte, že odstoupení není možné v případě nákupu některého zboží, jako jsou dodávané noviny, časopisy, výrobky upravené podle Vašich představ, dále u zboží, které podléhá rychlé zkáze nebo opotřebení, u audio a videonahrávek, u nichž jste porušili originální obal, apod. Vrátit dar může buď dárce, nebo sám obdarovaný, pokud mu dárce předá doklady prokazující koupi.

 

V případě zboží zakoupeného v kamenné prodejně, nejsou prodejci povinni umožnit jejich vrácení nebo výměnu za jiné

Žádný právní předpis nestanoví povinnost prodejce přijmout zpět zboží, které zákazníkovi z různých důvodů nevyhovuje, a to ani v případě nevhodných darů. Je tedy pouze na dobré vůli prodejce, zda Vaší žádosti o výměnu zboží nebo dokonce jeho vrácení, vyhoví. To se však samozřejmě netýká případů vadného zboží, neboť prodávající ručí, že prodávaná věc je ve shodě se smlouvou, tedy bez vad a jestliže tomu tak není, má kupující právo na to, aby prodávající bezplatně a bez zbytečného odkladu věc uvedl do stavu odpovídajícího kupní smlouvě, což může v konečném důsledku být i výměna věci nebo odstoupení od kupní smlouvy, a to v závislosti na povaze reklamované vady a dalších okolnostech.

 

Pokud však kamenné prodejny výměnu nebo vrácení peněz garantují, musí požadavku na výměnu dárku nebo jeho vrácení vyhovět

Mnoho obchodníků láká zákazníky před vánočními svátky na možnost vrácení zakoupeného zboží, popřípadě alespoň jeho výměnu. I když k tomuto jednání nejsou prodejci nijak vázáni, jakmile se na této možnosti se zákazníkem dohodnou nebo ji deklarují ve svých obchodních podmínkách či faktuře, musí tuto garanci dodržet. To se týká i provozovatelů eshopů, kteří naopak mohou nabídnout zákazníkům delší lhůtu k vrácení zboží, než je zákonem dána 14 denní. Pokud se však s prodejcem na takovémto postupu dohodnete pouze ústně, je vždy lepší, když si možnost výměny nebo vrácení zboží necháte potvrdit i písemně, například dopsáním na účtenku, apod. Je totiž možné, že v obchodě bude zcela jiný prodávající, který bude zboží odmítat přijmout nebo dokonce přímo ten prodejce, který Vám vrácení dárku slíbil, bude tvrdit, že se k ničemu takovému nezavázal. Jestliže Vám prodávající k výměně nebo vrácení dárku nestanovil lhůtu, je nutné, aby obdarovaný s jeho výměnou nebo vrácení neotálel, je zřejmé, že ochota prodejce vyměnit vánoční dar v červenci, bude mizivá. Pro stav zboží platí to, co pro stav vracejícího zboží nakoupeného přes internet, to znamená, že zboží by mělo být nepoškozené, neopotřebené, přičemž si někteří prodejci mohou přípustnost vrácení zboží nebo jeho výměny za jiné podmiňovat různými způsoby, například ponecháním originálních visaček, apod.

 

V případě, že má darovaná věc vady, může ji dárce nebo obdarovaný reklamovat stejným způsobem bez ohledu na to, zda byly pořízené přes internet nebo v klasickém obchodě

Jestliže má zakoupený dar nějaké vady, popřípadě se tyto vady vyskytnou v záruční době, má obdarovaný shodné nároky, ať se již jedná o zboží pořízené přes internet nebo zakoupené v kamenném obchodě. Standardní záruční doba činí 24 měsíců, pokud případně prodejce neposkytuje záruční lhůtu delší. Postup, jak reklamovat zboží bývá v případě internetových obchodů obvykle popsán v jejich reklamačním řádu. Ten může stanovit, že reklamované zboží s popisem vady máte buď zaslat na uvedenou adresu, nebo uvádí seznam autorizovaných servisů, kde můžete svá práva ze záruky uplatnit. Někteří prodejci mají na svých stránkách k dispozici i přímo reklamační formuláře. V případě kamenných obchodů, pokud nemá kupující v záručním listě uvedený konkrétní specializovaný servis určený k opravě, který je v místě prodávajícího nebo v místě pro kupujícího bližším, je prodávající povinen přijmout reklamaci v kterékoliv provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s ohledem na sortiment prodávaného zboží nebo poskytovaných služeb, případně i v sídle nebo místě podnikání. Jestliže věc reklamuje obdarovaný, mohl by po něm prodejce požadovat, aby prokázal, že kupující (dárce) na něj převedl vlastnické právo a tedy i nárok zboží reklamovat.

 

Komentáře:

Komentáře slouží k okomentování daného článku. Ne ke vkládání dotazů právníkům.
Nechcete li zveřejnit své jméno tak použijte přezdívku, anebo smyšlené.

Komentáře   

 
0 #1 Marian Zahradníček 2013-11-03 09:06
Dobrý den,
dne 12.8.13 jsem zakoupil přes internetový obchod (alfa.cz)vařič. Po měsíci používání se objevila závada (vyhazoval jistič). 17.9. jsem odeslal vařič s popisem závady. 7.10. došel zpět s tím, že závada se neprojevila. 18.10. stejná závada, vyhodil po zapnutí jistič. Odeslal jsem ho opět s popisem závady. Od té doby nemám žádné zprávy, po dotazu mne odkazují na někoho jiného. Poraďte prosím, co mám dělat. Děkuji. Zahradníček.
Citovat
 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

face

POZOR ZMĚNA WEBU

  •  
  • V listopadu 2015 se bude spouštět nově upravený web SOSporadna.cz
  •  
  • Nový web se rozšiřuje do psychologie.
  • V každém odvětví budeme na web vkládat články s radami do života vytvořeny odborníky. Pokud chcete být informování o přesném datu spuštění nového webu, můžete zde vložit Váš email a my Vám zašleme zprávu i radami právníků i psychologů do života.
  •