SOSPORADNA

VAŠE BEZPLATNÁ PRÁVNÍ PORADNA

bezplatná právní poradna

Získejte odpověď od zkušených právníků!

dotaz

Dávala jsem na reklamaci telefon ještě v záruce s tím, že se přístroj zasekává a baterie se neustále vybíjí. Přístroj mi byl vrácen s popisem závady: Záruční oprava zamítnuta z důvodu zjištěného mechanického poškození-prohnutá systémová deska a stopy po pádu, poškození má přímou spojitost s uvedenou závadou, rozsah poškození naleznete na www.britex.cz.

Oprava je možná pouze nezáruční výměnou systémové desky za cenu cca 4500 kč bez DPH. Na fotkách já nic nevidím, protože tomu nerozumím a k baterii žádné vyjádření a zdá se mi nesmyslné, že by se popis, že přístroj spadl, vztahoval i na vybíjení baterie. Prodávající mě upozornil na to, že od této firmy to není jediný případ, kdy takhle vrací telefon s tím, že si musí zákazník opravu hradit sám a že má on sám pocit, že využívají toho, že jsou jediná firma na opravu Samsungu na trhu. Můžete mi prosím poradit jak dál postupovat?

 

ODPOVĚĎ:

Obecně lze říci, záruka na jakýkoliv výrobek se vztahuje pouze na vady materiálu nebo výroby a naopak nevztahuje se na vady vzniklé běžným opotřebením nebo mechanickým poškozením.

Pokud nesouhlasíte se způsobem, jakým prodejce Vaši reklamaci vyřídil, vyžádejte si od prodejce písemné vyjádření k Vaší reklamaci s podrobným popisem, proč byla Vaše reklamace odmítnuta jako neoprávněná. S tímto požadavkem se obraťte přímo na prodejce, od kterého jste mobilní telefon zakoupila (konečnou odpovědnost za vyřízení reklamace má prodejce, který Vám telefon prodal, byť může být v záručním listě uveden jiný podnikatel určený k opravě, u kterého se uplatňuje právo na záruční opravu).

Pro další postup budete zřejmě potřebovat znalecký posudek od nezávislého znalce (seznam znalců je dostupný na serveru www.justice.cz, přičemž vypracování jednoduchého posudku nestojí zpravidla více než 1000 Kč), který Vám poskytne vodítko ohledně oprávněnosti Vaší reklamace. V první fázi budete muset znalecký posudek uhradit, nicméně pokud se ukáže, že reklamace je oprávněná, máte nárok na úhradu těchto nákladů od prodejce na základě ustanovení § 598 občanského zákoníku.

Pokud prodávající ani po předložení znaleckého posudku vyznívajícího ve Váš prospěch Vašemu nároku nevyhoví, máte v zásadě 2 možnosti:

1) První možnost předpokládá, že se budete domáhat svého nároku klasickou soudní cestou. Soud při posuzování oprávněnosti reklamace zpravidla vychází ze závěrů znaleckého posudku (znalce jmenuje většinou sám soud a z původního posudku vychází pouze podpůrně). Při úspěchu ve sporu Vám soud přizná náhradu nákladů řízení včetně event. nákladů na zastoupení advokátem a zaplaceného soudního poplatku. Nevýhodou soudní řízení je jeho značná délka.

2) Druhou možností je mimosoudní řešení sporu. Zde se nabízí například využití některého z kontaktních center Hospodářské komory ČR nebo spotřebitelských organizací, které zprostředkovávají mimosoudní řešení spotřebitelských sporů – více např. na http://www.komora.cz/zpravodajstvi-a-media/aktuality-4/vsechny-aktuality/mimosoudni-reseni-sporu-se-stalo-standardem-za-ctrnact-mesicu-evidovalo-jiz-dva-tisice-pripadu.aspx . Tento postup Vám může ušetřit čas i peníze, předpokládá ovšem jistou ochotu prodejce ke spolupráci.

 

VYPRACOVAL ODPOVĚĎ: Mgr. Ing. Pavel Toufar                       www.AKTOUFAR.cz

 

Komentáře:

Komentáře slouží k okomentování daného článku. Ne ke vkládání dotazů právníkům.
Nechcete li zveřejnit své jméno tak použijte přezdívku, anebo smyšlené.

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

face

POZOR ZMĚNA WEBU

  •  
  • V listopadu 2015 se bude spouštět nově upravený web SOSporadna.cz
  •  
  • Nový web se rozšiřuje do psychologie.
  • V každém odvětví budeme na web vkládat články s radami do života vytvořeny odborníky. Pokud chcete být informování o přesném datu spuštění nového webu, můžete zde vložit Váš email a my Vám zašleme zprávu i radami právníků i psychologů do života.
  •