SOSPORADNA

VAŠE BEZPLATNÁ PRÁVNÍ PORADNA

bezplatná právní poradna

Získejte odpověď od zkušených právníků!

dotaz

Potřeboval bych poradit ohledně neoprávněné účtování parkovného a krácení pojistného plnění. Pokusím se nastínit situaci.

26.1. jsem byl účastníkem drobné dopravní nehody, ve které figuruji pouze jako poškozený (promáčknuté dveře na autě z roku 2000), viník vinu uznal ze 100%.
5.2. přijal autoservis auto na opravu. Dohoda: Vyměněné dveře budou z vrakoviště (ani nové, ani z druhovýroby).
26.2. mně přišel dopis od pojišťovny, že proplatila 22 500Kč, ač autoservis požaduje 25 000Kč; mám doplatit 2 500Kč
od autoservisu mně volali, že si mohu vyzvednout auto (nikoliv písemné vyjádření!)
26.2. jsem volal a napsal na pojišťovnu, že nesouhlasím s výší plnění pojistného, protože se nejednalo o zhodnocení auta. Auto si ze stejného důvodu nevyzvedávám v autoservisu.
Pojišťovně jsem následně třikrát psal a ta mně odpovídala (emailem), že se vše řeší, že odpověď bude do 30 dní.
Během 30 dní nebyla od pojišťovny žádná reakce.
4.4. jsem zavolal na pojišťovnu a tam mně bylo řečeno, že od 28.2. na tuto záležitost nikdo nesáhl, že do 3 pracovních dnů dostanu telefonicky vyjádření.
6.4. mně od autosrevisu přišel dopis, že od 22.2. mám auto odstavené na placeném parkovišti za 200kč/den - tato skutečnost (odstavení auta na placeném parkovišti) není uvedena ve smlouvě s autoservisem
6.4. volám do autoservisu, kde mně obsluha nebyla schopna odpovědět na to, proč po mně požadují 200Kč/den za parkování, když jsem nic takového nepodepsal a že si mám zavolat 8.4.
Jak bych měl následně postupovat, abych nebyl nucen zaplatit parkovné (nyní již cca 8000Kč) a doplatek za výměnu dveří (2500Kč).

 

ODPOVĚĎ:

Nejdříve se vyjádřím k postoji pojišťovny. Zejména v minulosti pojišťovny pojištěným vlastníkům automobilů, které naboural někdo jiný, neproplácely celou výši opravy fakturovanou autoservisem, ale částku nižší s argumentací, že místo opotřebovaných dílů dostávají řidiči v servisech díly nové, jejichž cena je vyšší a nereflektuje skutečnou výši škody na starším vozidle, resp. na poškozených starších dílech vozu.

Touto právní otázkou se v minulosti zabýval i Ústavní soud ČR a ve svém nálezu II. ÚS 2221/07 z 19.3.2008 mj. konstatoval, že „v případě havarovaného vozidla, byť opraveného novými díly, je jeho skutečná hodnota vždy nižší než původní hodnota použitého vozidla. V neposlední řadě je třeba vzít v úvahu i to, že poškozenému ono diskutabilní tzv. "zhodnocení" vozidla v podstatě bylo protiprávním jednáním vnuceno. V důsledku škodné události se tak dostává do situace, kdy ačkoliv na rozdíl od viníka škody si počínal v souladu s právem (v konkrétním případě neporušil dopravní předpisy), je nucen vynaložit ze svého značnou částku na to, aby své vozidlo mohl vůbec používat jako před škodnou událostí“.
Uvedeným nálezem se Ústavní soud de facto vymezil proti výše popsanému postoji pojišťoven. Pokud tedy ve Vašem případě pojišťovna odmítá proplatit celou částku fakturovanou za opravu vozu, její postoj není oprávněný a zřejmě spoléhá na to, že se kvůli 2.500,- Kč nebudete soudit.
Přesto si dovoluji předpokládat, že byste byl v případném soudním řízení o doplacení plnění ze strany pojišťovny úspěšný. Doporučuji proto trvat na požadavku úhrady celé částky ze strany pojišťovny.
Pokud jde o otázku oprávněnosti postupu autoservisu, který Vám účtoval poplatek za parkování z důvodu, že jste si svůj opravený vůz nevyzvedl, zde záleží na konkrétní úpravě ve smlouvě mezi Vámi a autoservisem. Pokud tato otázka ve smlouvě upravena není, nebo nebyla uzavřena smlouva v písemné podobě, pak se tato otázka řídí ustanovením § 656 odst. 1 občanského zákoníku, podle něhož je objednatel povinen vyzvednout si věc nejpozději do jednoho měsíce od uplynutí doby, kdy oprava nebo úprava měla být provedena, a byla-li provedena později, do jednoho měsíce od vyrozumění o jejím provedení. Neučiní-li tak, je povinen zaplatit poplatek za uskladnění.
Lze tedy říci, že poplatek za uskladnění (za parkování automobilu) je autoservis oprávněn požadovat až od uplynutí jednoho měsíce od doby, kdy Vás autoservis vyrozuměl o provedení opravy. Pokud jde o výši poplatku za uskladnění věci (zde tedy poplatku za parkovné), žádný předpis tuto výši závazně neupravuje a proto toto ujednání bývá součástí smluv či obchodních podmínek zhotovitele. Pokud toto obchodní podmínky autoservisu neupravují, což bude zřejmě tento případ, pak je třeba vycházet z obvyklé ceny parkovného v dané lokalitě za srovnatelných podmínek.
V každém případě však lze doporučit vyzvednout Váš vůz co nejdříve a sporem s pojišťovnou o výši plnění se zabývat posléze.

 

ODPOVĚĎ VYPRACOVAL: Mgr. Ing. Pavel Toufar                       www.AKTOUFAR.cz

Komentáře:

Komentáře slouží k okomentování daného článku. Ne ke vkládání dotazů právníkům.
Nechcete li zveřejnit své jméno tak použijte přezdívku, anebo smyšlené.

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit

face

POZOR ZMĚNA WEBU

  •  
  • V listopadu 2015 se bude spouštět nově upravený web SOSporadna.cz
  •  
  • Nový web se rozšiřuje do psychologie.
  • V každém odvětví budeme na web vkládat články s radami do života vytvořeny odborníky. Pokud chcete být informování o přesném datu spuštění nového webu, můžete zde vložit Váš email a my Vám zašleme zprávu i radami právníků i psychologů do života.
  •